Wykorzystałem w tym tygodniu już 2 „dziesiątki” i okazuje się, że czas pracy w dzisiejszej dobie przekroczę o 17 minut, czyli 9:17, ponieważ nie mogę znaleźć miejsca parkingowego.
Co mogę zrobić?
Artykuł 12 z Rozporządzenia 561/2006 daje Ci możliwość odstępstwa od przepisów 6-9 zawartych w tym samym rozporządzeniu, czyli m.in.: czas jazdy ciągłej, dziennej, czas odpoczynków
W ZAKRESIE NIEZBĘDNYM i pod warunkiem, że nie ZAGRAŻA TO BEZPIECZEŃSTWU ORAZ UMOŻLIWIA OSIĄGNIĘCIE PRZEZ POJAZD ODPOWIEDNIEGO MIEJSCA POSTOJU.
Co to oznacza? Że m.in. w takich przypadkach, gdy: jesteś zobowiązany do przerwania odpoczynku w celu „awaryjnego” przeparkowania pojazdu (zostałeś o to poproszony przez służby, etc.)
nie możesz znaleźć bezpiecznego miejsca postoju (brak oświetlenia parkingu, brak infrastruktury)
spotkałeś sytuację losową na drodze (zator, zamknięty odcinek drogi, trudne warunki pogodowe) Możesz skorzystać z artykułu 12/561, który pozwala na powyższe odstępstwa
Czy są to przepisy krajowe, czy międzynarodowe?
Są to przepisy zawarte w Rozporządzeniu (WE) 561 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 roku. Zatem są to przepisy, które mają zastosowanie na obszarze UE, EOG i Szwajcarii.
Rozporządzenie stosuje się niezależnie od kraju rejestracji pojazdu
Czy służby kontrolne w Niemczech, Francji czy Hiszpanii są zobowiązane do uwzględnienia odstępstwa w ramach artykułu 12/561?
TAK! Jeżeli kontrola ma miejsce w kraju, w którym obowiązują zapisy Rozporządzenia 561, sytuacja, jaka miała miejsce mieści się w granicach odstępstw uwzględnionych w dokumencie, a sam wydruk/adnotacja wykonana jest prawidłowo oraz nie jest to czynność powtarzająca się nagminnie, funkcjonariusz jest zobowiązany do uwzględnienia takiego wyjaśnienia podczas kontroli.
SKĄD POJAWIAJĄ SIĘ NIEJASNOŚCI PODCZAS KONTROLI? Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstszymi problemami podczas kontroli są:
próba „obejścia” przepisów i naciąganie wykorzystania art. 12
niezrozumiałość odstępstw, na jakie można sobie pozwolić
bariera językowa podczas kontroli
ALE PRZEDE WSZYSTKIM brak dokładnego opisania zdarzenia na wykresówce lub wydruku oraz brak możliwości udowodnienia, że kierowca dołożył wszelkich starań, aby jednak zmieścić się w obowiązującym czasie pracy – Jak uniknąć tego problemu?
Jak wykonać prawidłowy opis dowiecie się podczas naszej kolejnej porady – oczekujcie jej już w tym tygodniu! W kolejnych poradach powiemy Wam jak w ramach tego samego artykułu wydłużyć czas pracy o 1 lub nawet 2 godziny!