;
Strona główna » Pakiet Mobilności to nie jest rewolucja w transporcie!

Pakiet Mobilności to nie jest rewolucja w transporcie!

od Mariusz Hendzel

Brak rewolucyjnych zmian w najbliższym czasie powinien nieco uspokoić nastroje.  Chwilowo nam wszystkim wystarczy wrażeń związanych z pandemią, płynnością finansową i problemami z dostępem do wsparcia rządowego z tarcz antykryzysowych. Czy Pakiet Mobilności przynosi nam kolejną rewolucję? Przynosi zmianę. Do której należy podejść ze spokojem.

Zmiany jakie czekają nas w sierpniu są znane od lat i jedyne co może utrudnić te szeroko omawiane, najdłuższe przewozy międzynarodowe, to wymóg takiego organizowania przewozów, aby kierowcy mogli wrócić do miejsca zamieszkania co 4 tygodnie (ustawiając odpowiednio odpoczynki w trasie).

Parlament Europejski, po trzech latach prac nad trzema aktami prawnymi wchodzącymi w skład Pakietu Mobilności, przyjął ich dotychczasowe brzmienie, odrzucając zgłaszane poprawki.

Pakiet Mobilności składa się z trzech aktów prawnych regulujących przepisy dot.:

  1. czasu jazdy i odpoczynku kierowców;
  2. dostępu do rynku oraz zawodu przewoźnika drogowego;
  3. delegowania kierowców.

Ad. 1. Czas jazdy i odpoczynków po nowemu

Pierwsze zmiany zaczną obowiązywać w okolicy sierpnia/września 2020, czyli wybrane zmiany w przepisach o czasie pracy i odpoczynkach kierowców. Zmiany pozwalają wydłużyć czas jazdy o 1-2 godzin podczas powrotu do bazy, jednoznacznie umożliwiono realizację odpoczynków tygodniowych skróconych 2x pod rząd (co nie jest niczym nowym, ale wywoływało czasem problemy interpretacyjne). – Zachęcamy do polubienia naszego profilu na FB – jako Kancelaria Transportowa ITD-PIP, będziemy udostępniać ciekawostki i rozwiązania na różne sytuacje drogowe – tak aby kierowca mógł spokojnie realizować pracę i nie musiał obawiać się kontroli – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Również oficjalny zakaz odbierania odpoczynków regularnych w pojeździe nie jest niczym nowym. Po zmianach, podobnie jak i teraz, ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury hotelowej, kierowca bardzo łatwo może wyjaśnić potrzebę wykorzystania odpoczynku w kabinie, ze względu na brak możliwości bezpiecznego miejsca na odpoczynek poza pojazdem.

-Dodatkowo nie ma to żadnego wpływu na możliwość wypłaty podwójnego ryczałtu noclegowego za taki odpoczynek i uwzględnienia go w świadczeniach do płac minimalnych bez obowiązku oskładkowania – mówi ekspert.

Ad. 2. Ograniczenia kabotażu, licencje i tachografy dla busów

Dopiero za kilkanaście miesięcy zaczniemy się interesować kolejnymi zmianami dotyczącymi zmian w licencjach oraz przygotowaniami do wprowadzenia tachografów do pojazdów poniżej 3,5t.

Walka z firmami „w skrzynkach pocztowych” oraz nadużyciami w dziedzinie realizacji przewozów kabotażowych – to kolejny etap zmian w ramach Pakietu Mobilności. Będzie on dotyczył już mniejszej grupy firm, więc tych zmian większość przewoźników nie musi się obawiać.

W kolejnych latach (2024-2026) zaczną być wdrażane nowe generacje tachografów, które będą rejestrować przejścia graniczne, lokalizację pojazdu w każdym dniu, co kilka godzin.

– Ograniczenia dotyczące przewozów kabotażowych stoją jeszcze pod znakiem zapytania, gdyż Komisja Europejska już teraz zapowiedziała szereg analiz praktyki stosowania tych ograniczeń i ich możliwych skutków gospodarczych oraz ekologicznych – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Za kilka lat również zaczną obowiązywać regulacje ograniczające rejestrowanie fikcyjnych firm w wirtualnych biurach. Przedsiębiorstwo transportowe będzie musiało prowadzić rzeczywistą działalność, posiadać biura dostępne dla służb kontrolnych, gdzie będzie dostępna dokumentacja firmowa.

Zmiany te będą wtedy już dotyczyć również przewozów międzynarodowych realizowanych tzw. busami. Obowiązkowy montaż tachografów będzie miał za zadanie ujednolicenie zasad pracy kierowców małych i dużych pojazdów a tym samym polepszyć warunki pracy.

Ad. 3. Płace minimalne kierowców

Próba ujednolicenia zasad obliczania płac minimalnych będzie największym wyzwaniem dla przepisów wykonawczych w poszczególnych państwach UE. – Najlepiej by było, aby była jasno podana jednolita stawka godzinowa za pracę, tak aby nie dublować podobnych świadczeń w różnych krajach, które nie zależą bezpośrednio od wykonywanej pracy. Z przepisami obowiązującymi od ponad 5-ciu lat w zakresie naliczania płac minimalnych jesteśmy już oswojeni i mamy wypracowane metody minimalizacji dopłat, dlatego w tym zakresie jesteśmy pełni optymizmu – przekonuje Mariusz Hendzel.

Wliczanie elementów diet i noclegów wcale nie jest zabronione, należy tylko szczegółowo dopasować definicje tych składników i bazować na rzeczowych analizach prawnych, których nie zawsze należy szukać w niesprawdzonych źródłach.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Parlamentu Europejskiego:

https://www.europarl.europa.eu/news/pl/press-room/20200706IPR82714/parliament-adopts-major-reform-of-road-transport-sector

To też może Cię zainteresować:

Strona używa informacji osobistych aby lepiej dopasować treści do Twoich oczekiwań. Zakładamy, że rozumiesz sens takiego działania, ale oczywiście możesz się nie zgodzić. Zgoda Czytaj więcej...

Polityka prywatności
;