;
Strona główna » Komisja Europejska: zespół ekspertów ds. delegowania kierowców (materiały)

Komisja Europejska: zespół ekspertów ds. delegowania kierowców (materiały)

od Zespół ITD-PIP

10 listopada 2021 uczestniczyliśmy w posiedzeniu grupy ekspertów Komisji Europejskiej ds. delegowania kierowców w transporcie drogowym. Na posiedzeniu omawiane były scenariusze różnych układów tras, przykładowe zlecenia, które będą wyłączone z delegowania oraz takie, które będą podlegały pod delegowanie.

Zgodnie z Pakietem Mobilności, czyli przepisami które wchodzą w życie 2 lutego 2022, z zasad delegowania będą wyłączone przewozy bilateralne (czyli eksport i import do kraju macierzystego przedsiębiorstwa). Dopuszcza się dodatkowo wykonanie jednej dodatkowej operacji załadunku/rozładunku (cross trade) podczas eksportu oraz jednej dodatkowej operacji załadunku/rozładunku podczas powrotu (importu). Ewentualnie, jeśli nie wykorzystano dodatkowej operacji podczas eksportu, to na powrocie można wykonać dwie dodatkowe operacje cross-trade.

Poniższy rysunek to jeden z wielu scenariuszy omawianych podczas spotkania, na którym widać oznaczony czerwoną strzałką cross trade, podlegający delegowaniu, gdy nie jest wykonany w ramach przewozu bilateralnego (jest po rozładunku we Francji). Odcinek od Lyonu do Brukseli, bedzie odcinkiem delegowania i na tej trasie kierowca będzie podlegał pod wynagrodzenie Francji i Belgii.

Analizując kilkanaście scenariuszy i słuchając wyjaśnień Komisji Europejskiej przygotowaliśmy wstępne schematy rozliczania kierowców, które mogą być szablonem do naszej pracy od lutego 2022.

Materiały z posiedzenia zespołu ekspertów KE

Będzie to spore wyzwanie technologiczne, gdyż analiza i rozliczanie ręczne tego typu schematów wydaje się być bardzo czasochłonna, szczególnie w sytuacji gdy przedsiębiorstwo zatrudnia kilkudziesięciu kierowców. Już teraz wiemy, że niezbędne będzie synchronizowanie informacji o załadunkach i rozładunkach oraz przekroczeniach granic, gdyś odcinki płatne nie zawsze będą obejmowały trasę od granicy do granicy. W niektórych przypadkach składniki delegowania będą naliczane dopiero od załadunku i będą się kończyły na rozładunku a dalej kierowca pojedzie w ramach wyłączenia z Pakietu Mobilności.

Podjęliśmy działania integracji technicznej ze wszystkimi systemami zleceń transportowych (TMS) oraz dowolnymi systemami GPS do analizy przekroczeń granic. Kolejnym krokiem na jaki czekamy jest końcowa wersja ustaw o czasie pracy kierowców w Polsce, tak abyśmy mogli już zacząć projektować składniki wynagrodzeń kierowców na 2022 rok.

Zapraszamy na nasze najbliższe WEBINARY poświęcone tematyce rentowności firm transportowych w obliczu wejścia w życie Pakietu Mobilności i ograniczenia odliczania diet i noclegów dla kierowców.

17.11.2021 – środa godz.: 10:00 Temat: Likwidacja diet, 5700 brutto, Pakiet Mobilności – gdzie szukać rentowności?

oraz

(w przygotowaniu) – Temat: Scenariusze wyłączeń z Pakietu Mobilności oraz Polski Ład w firmach transportowych

ZAPISZ SIĘ JUŻ DZIŚ, BO LICZBA MIEJSC JEST OGRANICZONA
(webinary bezpłatne)

To też może Cię zainteresować:

Strona używa informacji osobistych aby lepiej dopasować treści do Twoich oczekiwań. Zakładamy, że rozumiesz sens takiego działania, ale oczywiście możesz się nie zgodzić. Zgoda Czytaj więcej...

Polityka prywatności
;