Aktualności

Rozliczenie kierowcy i Polski Nowy Ład 2.0 nowa ewidencja z dyżurami

Kolejne zmiany przepisów w trakcie roku podatkowego wpłyną na koszty w firmach. Co zmienia Polski Ład 2.0? Jak wypłacać wynagrodzenia kierowcom?

Polski Ład 2.0 wchodzi od lipca, a to oznacza, że wypłaty wykonywane po 1 lipca 2022 r. będą już rozliczane wg nowej, niższej stawki podatkowej (12%), bez ulgi dla klasy średniej i „rolowania podatku dochodowego” – czyli wynagrodzenia za czerwiec będą już wypłacane zgodnie z zasadami obowiązującymi po zmianach. Programy kadrowo-płacowe są już w większości zaktualizowane – ważne jest, aby w systemach branżowych dla kierowców, tam gdzie obliczana jest ewidencja i wynagrodzenia kierowców sprawdzić, czy wypłaty za czerwiec są gotowe do obliczeń wg nowej skali podatkowej (12%, bez ulgi dla klasy średniej).

Co zmienia Polski Ład 2.0 w transporcie?

Dla kierowców, którzy zaliczają się do pierwszego progu podatkowego, oznacza to niższą zaliczkę na podatek dochodowy, czyli z tych samych zarobków otrzymają więcej kwoty netto.

Dla przedsiębiorców będzie to z kolei oznaczało, że pieniądze wypłacone kierowcom, będą niżej opodatkowane, a to wywołuje ponownie dyskusję nad metodami rozliczania kierowców, „dniówek” i formą przekazania pieniędzy (przelew, gotówka „z bankomatu”).

Od kilku miesięcy niektórzy przewoźnicy dopasowywali przelewy do kwot/stawek, jakie były wygodne dla biur rachunkowych/księgowych. Nie mając lepszego pomysłu wypłacali środki dla kierowców w formie zaliczek lub innych mniej formalnych składników.

Brak kosztów w firmie podwyższa podatek dochodowy

Brak uwzględniania na liście płac wszystkich środków wpłaconych kierowcy powodowało mniej kwalifikowanych kosztów prowadzenia działalności, a przez to wyższe podatki firmowe oraz wyższe obciążenia ZUS wynikające ze składki zdrowotnej. Teraz to się może zmienić.

Warto ponownie przeliczyć wszystkie koszty związane z wynagrodzeniem kierowcy porównując to z obciążeniami przedsiębiorcy, gdy te same środki lub część tej wypłaty dla kierowcy traktuje jako element wypłaty gotówki z bankomatu. Niższe podatki dla pracownika, oraz mechanizmy podwyższania ulgi na ZUS za wyjazdy zagraniczne powodują, że ryzyko ukrywania rzeczywistego wynagrodzenia jest nieopłacalne w porównaniu do faktycznych korzyści podatkowych i ZUS-owskich.

Nowa ewidencja czasu pracy kierowców

Rozliczanie czasu pracy kierowców zostało również skorygowane zmianą ustawy z 29 maja 2022 r. wymagającą dodatkowego zestawienia dyżurów w ewidencji czasu pracy kierowców.

Zmianie Ustawy o czasie pracy kierowców towarzyszy wymaganie, aby ewidencja pracy kierowców za czerwiec posiadała dodatkowo zestawienie okresów dyżuru i dyspozycji ze wskazaniem, czy dyżur jest pełniony w domu. Ewidencję czasu pracy kierowcy należy od teraz już prowadzić w formie dokumentacji – może być elektronicznie (np. wydruki do pliku PDF, lub skany dokumentów), ale nie mogą to być tylko archiwizowane pliki ddd lub wykresówki.

Mniej kłopotliwą zmianą z tej ustawy jest obowiązek archiwizowania ewidencji przez 10 lat, ale skoro może to być w formie elektronicznej, to nie powinien to być kłopot dla większości firm.

Czy trzeba zmieniać umowy dla kierowców / robić aneksy od lipca?

Nie. Zmiany ustawy o podatku od osób fizycznych zmieniają systemowe mechanizmy, których nie zapisuje się w umowach. Skala podatkowa, koszty uzyskania przychodu pracownika – to są parametry kadrowe, które ustala się na poziomie akt osobowych lub po prostu wynikają z przepisów.

Zatem formalnie, nie ma potrzeby tworzenia aneksów. Zmiana jest raczej techniczna, czyli w systemach komputerowych trzeba odpowiednio oznaczyć, szczególnie w przypadku rozliczeń za czerwiec 2022 r., czy będzie już wg nowych zasad czy po staremu. Dla list płac i wypłat robionych ostatniego dnia miesiąca, rozliczamy jeszcze po staremu. Większość firm realizuje wypłaty jednak po zakończeniu miesiąca, czyli w lipcu, zatem trzeba zaznaczyć, że czerwiec jest już rozliczany wg nowej skali podatkowej.

Uproszczenie i obniżenie rozliczeń kierowców

Cała zmiana finalnie upraszcza sposób rozliczania wynagrodzeń oraz obniża podatek płacony za pracownika. Usuniecie symbolicznych korzyści, którą powoduje likwidacja ulgi dla klasy średniej w zamian za usunięcie potrzeby obliczania skomplikowanego wzoru – jest dobrym rozwiązaniem. Korzyści z tej zmiany można określić na poziomie nawet kilkuset złotych na kierowcę.

Gdy masz „dniówkę” lub umowę w netto – nic się nie zmieni dla pracownika

W transporcie większość kierowców ma ustalenia indywidualne dot. rozliczeń w formie dniówki lub konkretnej kwoty netto. Dlatego zmiany Polski Ład 2.0 w takiej sytuacji obniża nieco koszty pracodawcy. Stąd sugestia, aby ponownie sprawdzić poziom realnych kosztów firmy, gdy kierowca jest rozliczany w pełni wraz z premiami i nagrodami na liście płac oraz jak rozliczenie wyższych diet zagranicznych obniża ZUS płacony od tego wynagrodzenia.

Sporo firm niepotrzebnie rezygnuje z ulgi ZUS, zanim zacznie ona faktycznie działać

Brak wiedzy o zasadach obniżenia ZUS dla kierowców w transporcie międzynarodowym, techniczne ograniczenia programów kadrowych powodują, że sporo firm nie wie jak w prosty sposób skorzystać z obniżenia podstawy naliczania składek ZUS i zaliczek na podatek i ratują się mniej formalnymi rozwiązaniami, np. płacenie poza listą płac.

Jeśli naliczasz 5922 zł brutto, to tracisz na podatku!

Gdy nadwyżki wynagrodzenia ponad kwotę 5922 zł, są przesuwane na inne miesiące lub wypłacane jako zaliczka i nie rozliczone z dietami wirtualnymi, nieświadomie pozbawiamy się kosztów w swojej firmie i od tych pieniędzy i przychodu przedsiębiorca płaci wyższy podatek i składkę zdrowotną, a gdyby dodać te składniki jako nagrodę do listy płac, byłyby one zwolnione z ZUS (i składki zdrowotnej), oraz w pewnym zakresie również nieopodatkowane.

Zobacz szkolenie – 10 zasad rozliczania kierowców z ulgami na ZUS i PIT i sprawdź ile możesz oszczędzić, jeśli oficjalnie wypłacisz nagrody wyrównujące kwoty netto dla kierowców.

Tagi

Jak o nas mówią?

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret