Aktualności

Wiesz co czeka branżę transportową? Uczestnicy Konferencji już wiedzą!

Czy festiwal niepewności wygrywa nasz rodzimy Polski Ład czy może zagraniczny Pakiet Mobilności? Boimy się bardziej kontroli we Włoszech czy może w kraju sera, wina i bagietki, czyli naszych zachodnich sąsiadów, Francuzów? Jakie zmiany wprowadzi IMI, a jak będą wyglądały kontrole przez ELA? Tym właśnie żyje branża. Mogliśmy się o tym przekonać kilka dni temu podczas Konferencji Transportowej ITD-PIP.

9 i 10 września Wisła stała się centrum transportowego świata. Na dwa dni górski kurort zamienił się w arenę branżową, gdzie wystąpiło 13 prelegentów, wysłuchano 19 wykładów, a przede wszystkim spotkało się ponad 180 osób aktywnie zaangażowanych w tematy bliskie firmom transportowym. O czym rozmawiano, co najbardziej ciekawiło uczestników?

Szybki skrót z wydarzeń, czyli o czym rozmawiano w Wiśle?

O odpoczynkach, wydłużaniu czasu pracy, wykorzystywaniu najnowszych przepisów na swoją korzyść oraz o płynących z tego tytułu realnych oszczędnościach opowiedział ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Przedstawiciel ZMPD przedstawił aktualną sytuację dotyczącą zmian w ustawie, a Margareta Przybyła, bezpośrednio z Brukseli, zdała relacje z tego jak będzie funkcjonował system IMI, który zastąpi obecne systemy do delegowania pracowników. Uczestnicy dowiedzieli się też o przebiegu kontroli PIP, a Ekspertki z zagranicy w osobie Hanny Stypułkowskiej – Goutierre oraz Agnieszki Janusz, opowiedziały o sposobach na kontrolę we Francji oraz Włoszech. Iwona Sowa opowiedziała o tym jakie zasady przyjmie Europejski Urząd Pracy i jakimi narzędziami będzie operował w kwestii kontroli i egzekwowania prawa. Nie zabrakło też tematów związanych z ubezpieczeniami przewoźników, weryfikacją kontrahentów, rozliczaniem ewidencji czasu pracy kierowców, nadgodzinami czy też oczywiście analizy zmian jakie ma przynieść Polski Ład czy też Pakiet Mobilności. Które z tych tematów zaskoczyły uczestników najbardziej?

Polski Ład czy Pakiet Mobilności – co wygrywa w rankingu strachu?

Pakiet Mobilności, czyli pakiet zmian do znanych już w transporcie ustaw, zapowiadany był od przynajmniej 5 lat. Mogliśmy przyglądać się debatom, weryfikować poprawki, snuć scenariusze i powoli, ale sukcesywnie przyzwyczajać się do nowych regulacji. W sierpniu tamtego roku został wdrożony w życie pierwszy etap, który odnosi się do Rozporządzenia 561. Kolejne ważne daty w harmonogramie Pakietu to luty 2022, kiedy to zmienią się zasady delegowania pracowników. A jak na tle europejskiego dokumentu wypada nasz rodzimy Polski Ład? – Nie będzie nas, boimy się, jesteśmy przerażeni tym, co planuje polski rząd i w jaki sposób zmieni to nasze firmy. Takimi słowami uczestnicy komentowali wizję zwiększenia kosztów. Nic dziwnego, że transport znacznie bardziej boi się Polskiego Ładu, niż Pakietu, ponieważ czasu pozostaje coraz mniej, a konkretów nadal brakuje. Jesteśmy codziennie pytani o to jakie scenariusze czekają naszą branżę, więc spodziewaliśmy się, że podobne pytania pojawią się również w Wiśle. Czy jako eksperci widzimy jakiekolwiek rozwiązania na horyzoncie? Oczywiście. Analizujemy każde poprawki, sygnały i w momencie, gdy jesteśmy w stanie opracować scenariusz działania dla naszych firm, dzielimy się wskazówkami z naszymi klientami – komentuje Marcin Krajewski, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Zatem komu możemy przyznać status wygranego w rankingu strachu? Tu zdecydowanie możemy pochwalić się sukcesem, bowiem tytuł mistrza zostaje u nas w kraju. Ewidentnie widać, że to Polski Ład martwi transport znacznie bardziej.

Rozliczanie nie takie proste, czyli o trudnościach w ewidencji

Przewoźników zaskoczyło to, jak wiele zależy od ustawień programów rozliczających. Te same parametry wyjściowe, te same stawki zasadnicze, a po włączeniu dosłownie 3 innych ustawień, różnica w wyliczeniach wynosi od 300 zł do 3000 zł. Wieczorne warsztaty z rozliczania niemalże obnażyły ciemną stronę rozliczania, jaką jest brak wiedzy i brak świadomości jak wiele odpowiedzialności ciąży na osobie, która zajmuje się rozliczaniem. – Robiliśmy kilka eksperymentów. Żonglowaliśmy ustawieniami programów i wspólnie znaleźliśmy wiele błędów, które pojawiają się niemalże nagminnie: nieprawidłowo naliczane doby, źle rozliczane nadgodziny, niepoprawnie rozliczane składniki czy też bezpodstawne zawyżanie pewnych części wynagrodzenia, aby tym samym zapewnić sobie złudne bezpieczeństwo. Takie zachowania prowadzą w konsekwencji do tego, że firmy doprowadzają swoje budżety do ruiny: albo narażają się na comiesięczne, ogromne koszty albo wypłacają tysiące złotych w postępowaniach sądowych z tytułu roszczeń kierowców – przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP i prowadzący warsztaty

O odpowiedzialności słów kilka- kto odpowiada za ewidencję?

Kto ma gorzej, na kim spoczywa większa odpowiedzialność? Na osobie rozliczającej czas pracy kierowców w firmie transportowej czy też może na firmie zajmującej się usługowym rozliczaniem? Odpowiedź brzmi: oba te podmioty biorą pełną odpowiedzialność za prawidłowość rozliczeń. To one wprowadzają dane, na podstawie których wyliczane są wynagrodzenia. – Wieczorne warsztaty pokazały uczestnikom w jasny i przejrzysty sposób jak ważne jest umiejętne korzystanie z ustawień programów. Wybór systemu pracy, rekompensata nadgodzin, urlopówki, diety, delegacje nie mogą być przypadkowe. Bo przypadkowe też nie są ewentualne kary czy przedmioty sporów pomiędzy kierowcami, a przewoźnikami. Kierowcy są coraz bardziej świadomi, dopytują, wyliczają samodzielnie, a w konsekwencji, kiedy nie udaje im się dojść do porozumienia z pracodawcą, wybierają drogę sądową – mówi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Pozytywna energia, mnóstwo wsparcia i… dobra zabawa

Pomimo tego, że transport nie jest łatwą branżą, a plan Konferencji był nastawiony na to, aby uczestnicy mogli wynieść z dwudniowego spotkania jak najwięcej merytoryki, znalazł się również czas na wiele rozmów z innymi uczestnikami, ekspertami czy też wieczorny relaks przy kręglach.

Jak o nas mówią?

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret