Aktualności

5922 brutto + diety bez ZUS = korekta założeń do ustawy o rozliczaniu kierowców

Likwidacja diet dla kierowców

Listopad 2021: z przepisów dla kierowców w transporcie międzynarodowym usuwana jest typowa definicja podróży służbowej. Kierowca zostaje uznany za pracownika, który „domyślnie” nie jest w podróży służbowej, gdyż przemieszczanie się jest jego normalnym zajęciem. Nie do końca dobre zrozumienie tego co dokładnie jest napisane w ustawie, powoduje panikę i strach przed tym, że diety noclegi dla kierowców będą oskładkowane, a dodatkowo pikanterii dodaje jakiś „fake-news”, że tych świadczeń nie można uznać za koszt pracodawcy.

Definicja podróży służbowej

Zmiany w Ustawie o czasie pracy kierowców są konsekwencją wyroków z 2014 roku (Sąd Najwyższy w sprawie noclegów w kabinie) i 2016 roku (Trybunał Konstytucyjny – usunięcie błędnych zapisów o stosowaniu przepisów kodeksu pracy dla kierowców). Postępowania sądowe z tamtego okresu w sprawie diet i ryczałtów bazowały na bardzo nieprecyzyjnej definicji podróży służbowej. Efektem tego zamieszania było wprowadzenie dla kierowców zatrudnionych na umowę o pracę, konkretnej definicji podróży służbowej (tzw. delegacji), jako wyjazdu poza miejscowość gdzie jest siedziba firmy. To zabezpieczyło na kilka lat roszczenia w sprawie wynagrodzeń kierowców.

Nowe zasady rozliczania delegacji kierowcy

Wprowadzane zmiany usuwają tą definicję wskazując, że wszelkie świadczenia powinny być uznane za wynagrodzenia kierowców, a tym samym opodatkowane i oskładkowane do ZUS. To oczywiście powoduje wzrost kosztów dla przewoźników drogowych i problemy firm transportowych. Projekt ustawy zostawia jednak furtkę dla firm, które w sposób świadomy zdefiniują zasady podróży służbowej dla swoich pracowników. Obowiązujący wszystkich, również kierowców w transporcie drogowym, Kodeks Pracy, zezwala na samodzielne kształtowanie zasad rozliczania swoich pracowników, w tym przypadku – kierowców.

Prawidłowo naliczone świadczenia typu DIETA i NOCLEG (ryczałt) nie są oskładkowane

Internetowe mity o likwidacji u kierowców kosztów diet oraz zaliczanie wszystkiego do wynagrodzeń może powodować poczucie zagrożenia zwiększenia kosztów pracy w transporcie, a to dla branży transportowej jest znaczące. Wynika z faktu, że w sytuacji, gdy nie dostosujemy swoich dokumentów (umów, regulaminów) do nowej treści ustawy, faktycznie kierowcy nie będzie w delegacji i nie będzie mu przysługiwał zwrot kosztów diet i noclegów. Stąd pogląd, że takich elementów nie wolno wypłacać, a jeśli już zostaną wypłacane, to nie będą faktycznie rozliczone jak koszty podróży, tylko jako rodzaj premii, czyli oskładkowany składnik wynagrodzenia kierowcy.

Na taką sytuację, zawsze najlepsza jest szczegółowa analiza przepisów i dobre zrozumienie definicji i zmian jakie zostają wpisane do ustaw. Planowane zmiany nie usuwają całkowicie możliwości rozliczenia kosztów diet i ryczałtów noclegowych z pracy kierowcy, trzeba tylko prawidłowo zdefiniować zasady ich przysługiwania. Jako prawidłowo naliczone, nie są dochodem (wynagrodzeniem), tylko świadczeniem nieopodatkowanym i nieoskładkowanym – zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Panika w transporcie drogowym w sprawie diet

… jest sztucznie napędzana przez nieprecyzyjne skróty myślowe i artykuły mające za zadanie wywołać emocje, a nie zgłębianie wiedzy prawniczej dla transportu drogowego. Brak możliwości odliczenia diety od podatku dochodowego firmy – nie jest manipulacją. W sytuacji gdy pracodawca zaniecha wprowadzenia poprawek do zasad zatrudniania kierowcy, po prostu sam stworzy sobie trudną sytuację. Optymalizacja tych kosztów jest jak najbardziej możliwa, a warto nad tym spędzie trochę więcej czasu, bo w połączeniu ze zmianami dot. pakietu mobilności (przepisów pakietu) może się okazać, że wzrost kosztów wcale nie będzie znaczący dla przewoźników, a w wielu przypadkach wręcz będą te koszty niższe.

Wielowątkowość sytuacji wymaga pomocy eksperta

Polski Ład, Pakiet Mobilności, skomplikowane zasady identyfikacji tras podlegających pod płace minimalne (zmiany wchodzące od lutego 2022) trzeba analizować kompleksowo. Tam gdzie część nowych przepisów w połączeniu ze wzrostami cen paliwa i ogromną inflacją powoduje utratę rentowności firmy po szczegółowej analizie tras (eksporty, kabotaże, cross-trade, tranzyty, przewozy bilateralne) – może się okazać, że można skompensować wzrost kosztów, obniżeniem podatków lub wyłączeniem części tras z płacy minimalnej UE.

Takie analizy wykonujemy codziennie dla naszych Klientów – jeśli chcesz niezobowiązująco sprawdzić inne podejście do tematu i rzeczową odpowiedź na pytanie czy to już faktycznie koniec firm transportowych – ustal termin rozmowy – wyjaśnimy jak się przygotować do tych zmian.

Tagi

Jak o nas mówią?

„Kancelaria Transportowa ITD-PIP do tej pory kilkukrotnie przeprowadzała dla Lubuskiego Oddziału Krajowej lzby Doradców Podatkowych szkolenia z zakresu naliczania wynagrodzeń i rozliczania czasu pracy kierowców zatrudnionych w transporcie krajowym i międzynarodowym. Szkolenia te kierowane były do doradców podatkowych oraz pracowników ich kancelarii. Poziom merytoryczny jak również wiedza i umiejętności jej przekazania przez specjalistę prowadzącego szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. Sprawne i rzetelne przeprowadzenie szkoleń oraz dobra współpraca pozwala polecić Kancelarię Transportową ITD-PIP jako rzetelnego i profesjonalnego wykonawcę usług szkoleniowych. Z przyjemnością polecamy Kancelarię Transportową ITD-PIP jako godnego zaufania partnera w zakresie usług szkoleniowych dla branży transportowej.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Mariola Chełmińska
Przewodnicząca Zarządu Lubuskiego Oddziału KIDP

„Zawsze staramy się stawiać na najwyższą jakość usług, dlatego szukaliśmy najlepszego dla nas rozwiązania w zakresie rozliczania czasu pracy kierowców. Potrzebowaliśmy wsparcia firmy, która doskonale odnajduje się w tej tematyce. W celu usprawnienia pracy naszej firmy zdecydowaliśmy się na zakup programu SuperTacho oraz współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako profesjonalnym partnerem w zakresie analizy i rozliczania czasu pracy kierowców. Program SuperTacho jest bardzo intuicyjny i przyjazny w obsłudze, a zatem praca na nim bardziej efektywna. Dzięki częstym aktualizacją mamy pewność, że program jest dostosowany do pracy w obowiązującym stanie prawnym. Zawsze możemy liczyć na fachowe i rzetelne wsparcie serwisowe, oraz pomoc wykwalifikowanych i doświadczonych prawników oraz radców, którzy wyróżniają się znakomitą znajomością prawa transportowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Emilia Indeka
Kadra zarządzająca PTSU INDEKA IWONA

„Jako firma prowadząca działalność transportową od 30 lat, z pełną odpowiedzialnością możemy polecić współpracę z Kancelarią ITD-PIP. Z Prezesem tej firmy Panem Mariuszem Hendzel współpracuję od 15 lat. Zarządza zespołem, który zawsze staje na wysokości powierzanych zadań, służąc pomocą oraz wsparciem merytorycznym. Doceniamy wkład oraz zaangażowanie każdego działu, z którym mamy kontakt. Jednocześnie też, jako w pełni odpowiedzialna firma transportowa, która dba o poprawność rozliczeń z naszymi kierowcami, możemy bez zawahania rekomendować program Super Tacho. Oprogramowanie jest narzędziem, które w znaczący sposób usprawnia i przyspiesza rozliczanie ewidencji oraz optymalizację kosztów jednocześnie na bieżąco wprowadzają aktualizację. ”

Rozwiń treść Zwiń treść
Andrzej Rybak
Koordynator ds. transportu Skrzypczyk-Trans

„Obracając się wiele lat w branży transportowej, przyszło nam się zmierzyć z wieloma problemami. Kłopoty z kierowcami, interpretacjami rozporządzeń, przepisów, czy też kontrole były dla nas niemalże codziennością. Zdecydowaliśmy się na współpracę z Kancelarią ITD-PIP w ramach usługi Wsparcie Prawne z zamiarem analizy naszych dotychczasowych działań oraz możliwości sięgnięcia po pomoc prawną i ekspercką w każdym możliwym momencie. Z pełną stanowczością możemy rekomendować współpracę z działem prawnym Kancelarii. Działania realizowane są z najwyższą stanowczością oraz pełnym profesjonalizmem.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Krzysztof Kukułka
Współwłaściciel Kukułka Transport

„Kancelaria ITD-PIP jest naszym partnerem biznesowym od roku 2019. Współpracę rozpoczęliśmy od programu do rozliczania czasu pracy kierowcy SuperTacho. Kolejnym elementem był zakup urządzeń do sczytywania danych z kart kierowców i tachografów – TachoDroid, które pozwoliły na usprawnienie procesu przesyłania danych przez Klientów. Usługa, z której także korzystamy jest obsługa prawna. Dzięki tej usłudze mamy możliwość korzystania z usług prawnych w zakresie wystarczającym dla naszej działalności bez potrzeby posiadania własnego działu prawnego. Wszystkie narzędzia oraz usługi realizowane przez Kancelarię ITD-PIP charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy merytorycznej i profesjonalizmu. Polecamy Kancelarię ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Beata Pożarlik
Właściciel eKOFT

„Z przyjemnością rekomendujemy współpracę z Kancelarią ITD-PIP jako partnera w zakresie dostawy oprogramowania do rozliczania kierowców SuperTacho. Jako firma usługowa wymieniliśmy dotychczasowe oprogramowanie na produkt Supertacho i jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości, szybkości działania oraz opieki serwisowej. Z firmą Kancelaria Transportowa ITD-PIP współpracujemy od wielu lat i oceniamy tą współpracę rewelacyjnie. Wysoka jakość usług, rzetelność i profesjonalizm pozwala nam polecić firmę Kancelaria Transportowa ITD-PIP jako partnera godnego zaufania.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Agnieszka Woźny
Właściciel F.U. Tacho-Dekret

„Nasza firma współpracuje z firmą Kancelaria ITD-PIP od 2022 roku. Jednak w tym czasie weszło wiele zmian w związku z „Pakietem Mobilności” oraz „Polskim Ładem”, co było nie lada wyzwaniem, jeśli chodzi o dostosowanie oprogramowania do zmieniających się przepisów. Profesjonalizm, kompleksowe podejście do każdego z powierzonych zadań, sprawiły, że współpraca na każdym etapie była owocna a duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników, pod których opieką znalazła się nasza firma przełożyły się na efekty, które całkowicie spełniły nasze oczekiwania. Szczególnie cenimy sobie duże zaangażowanie i wysokiej jakości obsługę. Nasza współpraca przebiega sprawnie, dlatego z całym przekonaniem rekomendujemy Państwa firmę jako specjalistę w swojej branży oraz rzetelnego i godnego zaufania partnera biznesowego.”

Rozwiń treść Zwiń treść
Oleksandr Hrebeniukov
Prezes Zarządu PWP GROUP Sp. z o.o.