Porady dla rozliczających czas pracy (link do forum na górze strony) PDF Drukuj Email
Spis treści
Porady dla rozliczających czas pracy (link do forum na górze strony)
aaa
Wszystkie strony

ZESTAW PYTAŃ I ODPOWIEDZI PUBLIKOWANYCH NA FORUM Infor.pl

LINK DO AKTUALNEGO FORUM Z PYTANIAMI I ODPOWIEDZIAMI

51: TOMI z IP: 88.156.116.* (2009-06-12 22:49)

witam czy możecie mi powiedzieć taka rzecz kierowca zacząl pracę o 1 rano jechał do godz.3 czyli 2godz potem zrobił pausę 11 godz . czy po tych 11godz. może dalej jechać czy musi czekać do nastepnego dnia do 1 rano

52: Basia z IP: 91.192.147.* (2009-06-17 22:03)

Mam pytanie Kto powinien rozliczać tarczki kierowców kierowca czy osoba pracująca w biurze? Proszę jakby była możliwość o wskazanie mi dokumentu w którym stwiredza się do kogo należy ten obowiązek

54: ATA z IP: 77.45.14.* (2009-06-25 08:05)

TARCZKI KIEROWCÓW ROZLICZA OSOBA DO TEGO WYZNACZONA, KTÓRA ZAJMUJE SIĘ ROZLICZANIEM CZASU PRACY .

55: Rafał z IP: 79.163.157.* (2009-06-26 15:40)

witam mam pytanie pracuje jako kierowca i wykonuje przewozy na rzecz firmy drogowej :wozimy masę bitumiczna czy obowiązuje mnie czas pracy proszę o pomoc.Wiem że jest jakieś rozporządzenie na ten temat tylko nie mogę tego poszukać. Pozdrawiam

56: Paulina z IP: 88.156.241.* (2009-06-28 20:21)

jesli pracuje na terenie kraju Polski i na dodatek jest to samochod powyzej 3.5 tony to obowiazuje go ustawa o czasie pracy kierowcy i rozporzadzenie 561 natomiast jesli sa to panstwa nie wchodzace w sklad UE to umowa aetr.

57: KASIA z IP: 83.3.115.* (2009-07-02 14:48)

Mam pytanie
jestem zatrudniona na pelny etat w jednej firmie a w drugiej na 1/4 w systemie zadaniowym . Byłam na zwolnieniu lekarskim ktore przedstawila w firmie gdzie jestem zatrudniona na cały etat. Czy musze przedstawic tez zwolnienie w tej drugiej firmie tam gdzie mam 1/4 etatu i system zadaniowy. Prosze o odpowiedz

58: Paulina z IP: 88.156.241.* (2009-07-02 20:59)

Tak zwolnienia lekarskie przedstawiasz zarowno w jednej jak i w drugiej firmie.

59: Kaśka z IP: 83.12.222.* (2009-07-03 11:08)

Witam proszę pomóżcie mi wyliczyć czas pracy kierowcy (pojazd pow. 12 ton)oraz nadgodziny 50% i 100% w poszczególnych dniach jeżeli kierowca pracował w:Poniedziałek 10:45-12:50Wtorek 03:30-12:15Środa 06:00-15:40Czwartek 03:00-11:35 Piątek 03:05-12:00Wiem ze doba kierowcy trawa 24 godziny od godziny rozpoczęcia pracy czyli naruszałby dobę pracowniczą i występowałyby nadgodziny z tego tytułu. Mam program do rozliczania tarczek ale on liczy czas pracy według obecności w danym dniu a nie dobie. A pora nocna w firmie trwa o 22 do 6., czas pracy podstawowy.

60: Paulina z IP: 88.156.241.* (2009-07-05 20:56)

Zacznijmy od tego że źle jest planowany czas pracy w Twojej firmie. Kierowca w systemie podstawowym nie moze zaczynac pracy o której chce jesli w poniedzialek zacznie o 10:45 to we wtorek tez ma zaczac o 10:45 lub później .nadgodziny dobowe mozna wyliczyc juz po tym jak przekroczy 8 godz pracy zaczynaja sie 50% w dni pracy, w dni wolne np sobota 1-8 godz 100% dodatku powyżej 50%, a niedziela 100% i jeszcze praca w godzinach nocnych 20% dodatek.

61: Kaśka z IP: 83.12.222.* (2009-07-06 09:46)

Witam. Czyli w firmie powinien być zmieniony system czasu pracy? Z tych czterech najbardziej by chyba odpowiadał zadaniowy ale nie jestem pewna. Zmienić rozkładu jazdy kierowcom nie mogę bo czas rozpoczęcia pracy zależy od tego czy jadą rano się załadować na kopalnie czy jeżeli są załadowani dzień wcześniej to wyjeżdżają w trasę w nocy . Z drugiej strony wiem że kierowca może rozpocząć pracę wcześniej niż poprzedniego dnia pod warunkiem że miał zapewniony odpoczynek dobowy ,a to jest u nas przestrzegane.

62: Paulina z IP: 88.156.241.* (2009-07-06 17:46)

Mam czasem podobna sytuacje ale musisz pamiętać że spełniasz tylko zachowanie odpoczynku dobowego natomiast naruszasz przepis mówiący ze nie mozna zaczynać pracy dwa razy w tej samej dobie pracowniczej. Ja wczesniej też miałam podstawowym system czasu pracy ale zmieniłam na równoazny i jest lepiej. Jedynie jest problem z harmonogramami bo nikt na forum nie odp. na moje pytanie dot. ich tworzenia. co do systemu to niemożna tak zorganizowac ze jeden kierowca jeździ w nocy a drugi rano wtedy nawet z dobami było by dobrze.

63: itd-pip.pl z IP: 195.206.115.* (2009-07-08 00:42)

Rozpoczynanie 2x pracy w tej samej dobie nie powinno sie zdarzać, ale co jesli się zdarzy ? Bo kierowca musiał gdzieś pojechać wcześniej ? Z tego tytułu są naliczane dodatki za nadgodziny i już - a wytłumaczeniem są szczególne potrzeby pracodawcy. Ważne jest żeby za to zapłacić odpowiednio i udawać, że jest to "niezamierzone" - np. mieć potwierdzenie, że podjęto działania aby nie robić tego (trzeba coś wymyslic, żeby ładnie wygladało przy kontroli).

Co do harmonogramów - to one nie muszą być tworzone na poczatku, ale docelowo trzeba je wymyślić, bo jakoś trzeba ustalić normy pracy w systemie równowaznym. Najczęściej robi się to "po fakcie" - i ustala - tam gdzie było dużo pracy normę na 10h, a tam gdzie było mniej wyrównuje się tą 10.. i obniża normę np. na 6h. Ale są do tego programy komputerowe, które robią to automatycznie na podstawie tarczek i danych z cyfrówki.

64: kaśka z IP: 81.219.117.* (2009-07-08 09:07)

Trochę mi się to pomału rozjaśnia ale przede mną jeszcze długa droga.Czy mógłby mi ktoś sprawdzić czy dobrze wyliczyłam czas pracy w poszczególnych dobach.
pon 10:45-12:50 =2:05+7:15 (naruszenie doby)
wt 03:30-12:15=1:30
Sr 06:00-15:40=9:40+3:00(naruszenie doby)
Czw 03:00-11:35=5:35
Pt 03:05-12:00=8:55
Nie wiem czy doba kierowcy liczona jest od godziny rozpoczęcia pracy w poniedziałek w moim przypadku 10:45 do 10:45 we wtorek i codziennie przez cały tydzień się rozpoczyna o tej porze czy we wtorek doba trwa już od 03:30 do 03:30 w środę.
Wiem ze tak nie powinien jeździc kierowca ale teraz nic z tym już nie zrobie. pozdrawiam

65: Paulina z IP: 88.156.241.* (2009-07-08 11:13)

do itd-pip.pl. dziękuje Ci za odp. a czy wiesz czy w moim przypadku (przewóz rzeczy) obowiązkowe jest w harmonogramie rozdzielanie dnia pracy na jazde , inna prace i np dyżur?
do kaśka doba poniedziałkowa od 10:45 do 10:45 we worek czyli wszystko do z wtorku do 10:45 zaliczasz do doby poniedziałkowej dalej od 10:45 we wtorek do 3:30 zaliczasz do wtorku później od 6:00 do 6:00 dobra srodowa czyliz czwartku do 6:00 zaliczach do doby srodowej poźniej do czwartku zaliczyc czas od 6:00 do 03:00 w piatek i dobra piatkowa 3:05 do 3:05 sobota. moze troche pomieszalam ale ważne jest to że doba to kolejne 24 godziny i jak w pon 7:-15 a wtorek zaczniesz o 6 to masz poniedz. 8+1 godz wtorku później wtorek to wszystko co jest od 7: do 6:00 w srode itd. ;) aż do odpoczynku tygodniowego gdzie wszysko sie resetuje i zaczynamy od nowa.

66: Kaśka z IP: 81.219.117.* (2009-07-08 12:06)

Paulina przeanalizowałam to co mi napisałaś i wychodzi mi ze dobrze wyliczyłam czas pracy:) dziękuję Ci bardzo!

67: Krzyś z IP: 83.28.242.* (2009-07-09 15:09)

Witam mam małe pytanie, ponieważ pracuję od niedawna w firmie transportowo spedycujnej, mój poprzednik nie bardzo radził sobie z raportami i tarczami tacho, mimo tego mam jeszcze małe wątpliwości co do trzymania dokumentów takich jak tarcze tacho , ten rok napewno muszę mieć pod ręką a jak wyglądałaby sytuacja z zeszłym rokiem? Powinienem trzymać tarcze od stycznia czy już od lipca włącznie? A i jeszcze jedno, np. kończy się miesiąc lipiec a zaczyna się sierpień, czy lipiec z zeszłego roku może lądować już w niszczerce czy nie?
Proszę o jakieś info.
Pozdrawiam serdecznie.

68: Paulina z IP: 80.54.115.* (2009-07-09 15:15)

Zgodnie z nowelizacja która obowiązuje od 28.06 dane przechowujemy 3 lata dla ITD, wcześniej było do roku. nie wiem jak jest z PIP chyba ewidencje czasu pracy ( a tarczki są jej poświadczeniem) trzyma się 5 lat

69: Krzyś z IP: 83.28.242.* (2009-07-09 15:26)

Dzięki serdzecznie za odpowiedź ,
Pozdrawiam serdzecznie Krzyś

70: Wojtek z IP: 79.185.1.* (2009-07-09 22:09)

Jestem ciekawy Państwa opinii na temat nowelizacji ust. o czasie pracy kierowców, która weszła w życie z dniem 28 czerwca 2009 r. - oczywiście z wyjątkiem bluzgów :D. Chodzi mi głównie o art. 25 tej ustawy. Przepis ten nakłada na firmy transportowe obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców zatrudnionych w ramach stosunku pracy i przechowywania tej dokumentacji przez okres 3 lat. I to jest jedyna "oczywista oczywistość". Dla mnie ustawa ta reguluje w tej chwili jedynie formę prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Brak jest natomiast precyzyjnego określenia zakresu, w jakim ewidencja ta powinna być prowadzona. Moim zdaniem nie będzie spełniać funcji ewidencji czasu pracy kierowców samo przechowywanie wykresówek czy danych z kart kierowcy lub tachografów cyfrowych. Art. 25 ww. ustawy mówi też o "rejestrze" opracowywanym na podstawie ww. dokumentów. Według art. 4 ust. o czasie pracy kierowców w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy stosuje się Kodeks pracy. Czyli: art. 94 pkt.5 i 9a Kp (prawidłowe naliczanie wynagrodzeń + prowadzenie dokumentacji kadrowej), 149 par.1 kp, 298 prim kp + przepis o aktach). W skrócie więc - należy prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców po staremu (z wykazywaniem pracy w poszczegolnych dobach, godzinami nadliczbowymi, porą nocna dyżurami itp.). Podobną opinię uzyskałem od znajomego inspektora PIP zajmujacego się transportem. Z moich doświadczeń wystarczą więc wyliczanki tachospeeda (ten liczy wszystko nawet nadgodziny z przekroczenia doby pracowniczej).

71: ww.itd-pip.pl z IP: 195.206.115.* (2009-07-10 19:10)

Do Paulina: w rozliczaniu kierowcy wazna jest praca i dużury (rozróżniamy 2 typu dyżur płatny 100% i oraz dyżur płatny nie mniej niż 50% stawki zaszeregowania). Wg definicji z ustawy o czasie pracy - pracą kierowcy jest jazda i wszyskie inne prace, więc nie ma potrzeby rozróżniać osobno jazdy i osobno pracy, natomiast dyżur nie jest czasem pracy i powinien być wykazywany osobno, jak rownież dodatki za pracę w porze nocnej.

Co do przechowywania tarczek: dla ITD jest nadal 365 dni od dnia kontroli - czyli w tej chwili mają prawo sprawdzić tarczki do 10 lipca zeszłego roku. Nowelizacja UoCPK mówi o ewidencji czasu pracy, rozporządzenie 561/06 się nie zmieniło i ITD kontroluje nadal mkasymalnie 1 rok.

Art 25 UoCPK mówi o ewidencji czasu pracy, czyli to o podlega pod kontrolę PIP i ta ma być przetrzymywana 3 lata. Ponieważ teraz PIP może weryfikować rozliczenie czasu pracy z zapisami na tarczkach to te musza być dal nich przetrzymywane przez 3 lata.

Do Wojtek: masz rację nowelizacja wprowadza ogólne pojęcie fory prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy, ale nie zwalnia z prawidłowego rozliczenia czasu pracy, czyli naliczenia dodatków za dyżury, nadgodziny, nocne. Jesli ktoś na podstawie tarczki jest w stanie w pamięci policzyć dyżury, nocne oraz dodatki za naruszenie doby pracowniczej to jego szczęście i nie musi nic więcej robić - tylko wypłacić to co sobie w pamięci policzy. Ale normalny człowiek rozliczy to w postaci jakiegoś zestwienia, przeliczenia i tabeli, która pozwala na prawidłową wypłate wynagrodzenia i zostaje w aktach dla potwierdzenia na przyszłość. Tachospeed, Tachoscan - to są narzędzia do wykonywania tego z automatu. ITD i PIP pracują na Tachoscanie podczas kontroli firm - nie jest istotne na czym to robisz - ważne jest żeby mieć to dobrze policzone i już.

72: Kaśka z IP: 83.18.244.* (2009-07-28 11:51)

Witam mam pytanie czy w równoważnym systemie czasu pracy(przewóz rzeczy) należy tworzyć harmonogram, bo z waszych powyższych wypowiedzi wynika że tak ale, w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz o zmianie niektórych innych ustaw wynika z art 11 pkt.2a. "Rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy" . To jak to w końcu jest?

73: ww.itd-pip.pl z IP: 195.206.115.* (2009-08-04 18:21)

Z jednej strony nie trzeba (pkt 2a) - chociaz mojm zdaniem to jest punkt dotyczący przewozów regularnych, ale system równoważny za zasady bazuje na różnym planowaniu wymiaru czasu pracy w poszczególnych dniach. Problem polega na tym jak chcesz wykorzystac wydłużenie czasu pracy w danym dniu jeśli nie okreslisz jaki ten wymiar ma być ? A nie można wydłuzać wszystkich dni w miesiącu, bo wymiar miesieczny wynosi np. 168h, więc jesli wydłużamy wymiar w jednym dniu to musimy go zmniejszyć w innym- i to powinno być gdzieś wykazane.

Spotkałem się z podejściem, że przedłużamy wymiar wszędzie do 10h i już... ale 20 dni roboczych to dałoby 200h pracy.. a etat na 20 dni to 160h.

Harmonoramów nie trzeba tworzyć z wyprzedzeniem np 2 tygodnie czy miesiąc... ale w praktyce przekazując informacje kierowcy jakie ma "na jutro" zlecenie równoczesnie przekazujemy mu informację, jak długo bedzie pracował.. to jest forma harmonogramu.

Do potrzeb rozliczenia czasu pracy tworzymy taki harmonogram aby wiedzieć kiedy pojawiają się nadgodziny dobowe (po 8h czy dopiero po 10h normalnej pracy - w róznych dniach będzie to różnie) - po to jest system równoważny (wydłużenie czasu pracy w jednym dniu jest równoważone skróceniem wymiaru w innym).

74: Wojtek z IP: 79.185.23.* (2009-08-10 23:42)

Dla kierowcy zatrudnionego przy przewozie rzeczy w systemie równoważnym nalezy tworzyć harmonogramy (rozkłady) czasu pracy. Wyjątek dotyczący odstapienia od tworzenia rozkładów czasu pracy z art. 11 ust. 2a o czasie pracy kierowców dotyczy wyłącznie kierowców zatrudnionych przy przewozie rzeczy w systemie podstawowym !!! Obowiązek tworzenia rozkładów czasu pracy dla kierowców zatrudnionych przy przewozie rzeczy w systemie równoważnym wynika z samej jego istoty. W systemie tym może zostać wydłużona dobowa norma czasu pracy kierowcy. Musi więc istnieć rozkład czasu pracy stanowiący podstawę rozliczenia ew. pracy kierowcy w godzinach nadliczbowych. Z art. 94 pkt. 5 kp to na pracodawcy spoczywa obowiązek prawidłowego ustalenia wysokości wynagrodzenia pracownika. Rozkład ten powinien być ustalony z wyprzedzeniem. Ustawodawca nie określił jednak z jakim. Dawniej przyjmowano za wyjaśnieniami MPiPS, że rozkłady takie powinny być ustalane przed rozpoczęciem przyjętego u pracodawcy okresu rozliczeniowego czasu pracy. W praktyce jest to niemożliwe. Uważam za dopuszczalne ustalanie rozkładów pracy kierowców z dnia na dzień. Brak rozkładu może być potraktowany przez PIP jako wykroczenie z art. 281 pkt. 5 kp.

75: Katarzyna z IP: 83.14.205.* (2009-08-11 09:16)

A ja mam pytanko jak technicznie rozwizujecie zczytywanie tarczek przez program co 21 dni? Kierowca musi miec przy sobie ostatnie 28 czyli wychodzi na to ze to ja po pracy musze zostac zeby mi udostepnili to z czym rano musza wyruszyc?
Jak to robicie?

76: 30-tka z IP: 83.8.187.* (2009-08-19 13:21)

Witam! Potrzebuję pomocy... Powiem tak, zielona jestem i aż mi słabo jak to wszystko czytam ;(
Właśnie mnie obarczono odpowiedzialnością za rozliczanie kierowców i wszystkim co się z tym wiąże. Zwalono mi na stół tarczki i mam to doprowadzić do ładu.. A ja na oczy pierwszy raz to widzę, nie mam kogo zapytać co z czym się je, od czego zacząć? Pomóżcie!!! Dodam, że wszyscy 11 kierowcy (auta pow 12t) są zatrudnieni na umowy o pracę, pełny wymiar, najniższa krajowa. Jakieś wskazówki? Dziękuję ślicznie z góry :)

77: anna z IP: 83.4.73.* (2009-08-19 13:31)

www.konvekta.pl/pliki/przewodnik-wykresowki.pdf

78: 30-tka z IP: 83.8.187.* (2009-08-19 14:04)

Dziękuję, właśnie przeglądam z zainteresowaniem :)
A co dalej? Skoro już wiem, co tam na tych tarczkach naskrobał tachograf ;) to co dalej z tym zrobić? Jakąś ewidencję, kartę założyć? Jak to się ma do listy płac?

79: anna z IP: 83.4.73.* (2009-08-19 14:36)

podaję wzór takiej ewidencji: po kolei z każdej tarczki spisujesz dane-
www.csk.szczecin.pl/druki/ewidencjacpk.pdf

80: 30-tka z IP: 83.8.134.* (2009-08-20 08:13)

Dzięki :) Jeszcze takie banalne pytanie odnośnie tej karty. Nominalny czas pracy - co to znaczy? Potem rozdzielenie czas pracy/zgodnie z kodeksem - jak mam to rozumieć? I co znaczy Dyżur i kiedy jest 50% a kiedy 100%? Moje pytania na pewno w niejednej osobie wywołają śmiech, ale dla mnie to naprawdę czarna magia jak narazie ;)

81: 30-tka z IP: 83.8.134.* (2009-08-20 08:33)

Nominalny odwołuję pytanie ;) Zaćmienia jakiegoś dostałam ;) Ale reszta aktualna.

82: kejt z IP: 83.14.205.* (2009-08-25 12:06)

a co kierowca powinien pisac na odwrocie tarczki z tacho jesli pojazd jest wylaczony spod rozporzadzenia tak zwany pojazd czyszczacy ulice??

83: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-08-25 14:34)

do 30-tka:
dyzur 50% - to jest przerwa, która kierowca musi wykonac po 6h pracy (a częsciej po 4,5 h jazdy) oraz czas, który siedzi z boku kierowcy podczas podwójnej obsady (jazda zespołowa)

dyzur 100% - to jest czas dyspozycyjności, gdy kierowca nie wykonuje pracy, jest już po normalnym czasie pracy i uznajemy, że oczekuje na jakies dyspozycje od pracodawcy.

do kejt:
dokładnie taką infirmację, że jest to jazda na pojeździe wyłączonym z rozporządzenia 561. Prawdę mówiąc dziwi mnie, że taki pojazd ma tachograf (bo z tego tez jest zwolniony), no ale jesli juz ma, to musi być uzywany i trezba kazdorazowo opisac taka wykresówkę, że jest to jazda na aucie wyłączonym z rozporządzenia.

Do analiz danych z tachografu polecam odpowiednie programy do analizy i rozliczania, wiekszość zagadnień jest załatwiana przez komputer (przerwy, dyż50%, 100%, nadgodizny, oddawania wolnego za pracę, ewidencja itd). Przed zakupem sprawdźcie czy dany program dobrze robi to co ma robić - bo nie są to tanie programy. ITD i PIP używa TachoScana.

84: KOO z IP: 83.17.8.* (2009-08-26 11:56)

można zobaczyć www.transexpert.pl - Alternatywa dla tachoscana

85: kaśka z IP: 83.18.244.* (2009-08-27 09:20)

A jakie zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu wystawić kierowcy jeżeli np. w środe o 15 zjechał do bazy i zakończył prace, w czwartek i piątek przyszedł do pracy (7-15)- naprawiał samochód , sobotę i niedzielę miał wolną i w poniedziałek ruszył już w trasę.Świadectwa działalności nie mogę wystawic,jedynie zaswiadczenie z art. 31pkt1 ale nie wiem czy tam tez wpisywać godziny i co zrobić z weekendem? osobne zaśw. od godz. 15 w piątek?

86: aniek z IP: 80.50.249.* (2009-08-27 10:15)

do mariusz:
uprzejmie prosze o pomoc, zatrudniamy kierowców w zadaniowym systemie czasu pracy, w jednomiesiecznym okresie rozliczeniowym. Kierowcy otrzymują stałe pensje, mają ustaloną nagrodę (do pewnej kwoty-zazwyczaj stałą) i otrzymują stały ryczałt za godziny nocne, a osobno są rozliczanie dla nich delegacje. Kierowcy jadą w dwóch w trasę, czy powinno to być jakoś rozdzielone? że jeden pracuje, bo prowadzi, a drugi, że niby co? może mógłby mi Panm polecić szkolenie typowo nastawione pod kierowców w tym systemie czasu pracy? czekam na odp. z góry dzieki

87: csk.szczecin.pl z IP: 89.78.171.* (2009-08-28 00:07)

Jeżeli kierowca podróżuje w załodze liczony jest okres dyżuru 50%. W tym przypadku system zatrudnienia nie ma większego wpływu. Zasady rozliczania czasu pracy są w programie szkolenia dla kadry zarządzającej, zapraszam na csk szczecin pl.

88: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-08-28 00:54)

Zaswiadczenie wystawia się na DNI w których kierowca nie prowadził pojazdu podlegajacego pod Rozporządzenie 561. W środę jechał, wiec nie musimy mu wystawiac zaswiadczenia. W czwartek i piątek - nie ma tacho, więc musimy mu wystawić zaświadczenie (pracował w charakterze innym niż kierowca) - mozna napisać w jakich godzinach, ale nie jest to konieczne - bo chodzi o zaswiadczenie DLACZEGO NIE MA TARCZEK W TYM DNIU, a nie ile pracował.

A na weekend kolejne zaświadczenie (sob-niedz) miał dzień wolny lub odpoczynek tygodniowy - tutaj również godizny nie sa potrzebne.

Na ponidziałkowej tarcze wyrysuje na odwrocie od 00:00 do 7:00 kreskę na odpoczynku i potem wkłada tarczkę i jedzie dalej normalnie.

Do aniek:
tak jak napisał csk - kierowca, który jedzie w załodze i nie prowadzi pojazdu ma zaliczony dyżur płatny nie mniej 50% stawki (może byc więcej :)) ) czyli nie wlicza mu się to do pracy. za ten dyżur należy zapłacić - przepisy nie dopuszczają udzielenia czasu wolnego. Z inspektorami PIP potwierdziłem, że jesli wliczymy ten dyżur do pracy to nie będzie źle... po co płacić np. miesieczna (sztucznie uzupełnioną o ten dzień o 8h) + 9h dyzuru - skoro można zapłacić miesieczną wypłatę i 1h dyżuru (bo 8 wliczono do pracy i pozostała 1h dyżuru).

W najbliższym czasie prowadze szkolenie w Poznaniu z inspektorem pracy:
http://www.edukacja-gryglewicz.com.pl/opis_szkolenia.php?id=213

a kolejne w Zielonej Górze:
http://www.edukacja-gryglewicz.com.pl/opis_szkolenia.php?id=212

te szkolenia są odpłatne. We Wrocławiu w stowarzyszeniu www.DSPM.pl prowadzę takie szkolenia cyklicznie i tam cenowo wygląda to troche taniej. Zakres szkolenia obejmuje praktyczne porady i rozwiazywanie konkretnych przypadków - na sali zawsze są słuchacze z konkretnymi problemami i wspólnie je rozwiązujemy. To jest najlepsza nauka - oczywiście cała teoretyczna podstawa jest omawiana + wiele bonusów...

Poza tym jest mozliwość indywidualnego spotkania w Pani siedzibie, doradzam firmom transportowym na terenie całej Polski- kwestia umówienia sie przy okazji jak bede w Pani okolicy :)) - nie ma problemu lub prosze pytać tutaj - zaglądam tu codziennie :) i jest bezpłatnie ;D - jesli potrafię to pomagam.

Przepraszam za troche autoreklamy - ale było pytanie o to :)

89: aniek z IP: 80.50.249.* (2009-08-28 09:07)

serdecznie dziękuję za odpowiedź,
czy ktoś z was była na szkoleniu polecanym przez itd-pip.pl? niestety nie korzystamy z programu tachoscan

90: Wojtek z IP: 79.185.11.* (2009-09-08 00:00)

Do itd-pip: dwie tezy w Pana komentarzu wydają mi się mocno dyskusyjne:
a) w zaswiadczeniu o nieprowadzeniu pojazdu lub prowadzeniu pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozp. (WE) 561/2006 lub umowy AETR należy precyzyjbie określić okres takiej aktywności (tj. ramy czasowe) - przemawia za tym przede wszystkim konieczność rzetelnego rozliczenia wymiaru czasu pracy kierowcy w poszczególnych dobach dla celów ustalenia jego uprawnień do wynagrodzenia - 2 proste przykłady z praktyki:
- kierowca wykonuje w jednym dniu przewóz drogowy i następnie pracuje na warsztacie - proszę mi podać sposób rozliczenia czasu pracy kierowcy w tej dobie bez precyzyjnego wskazania godzin "innej pracy" w zaświadczeniu, nie można też ustalić precycyjnie długości odpoczynku dziennego,
- kierowca wykonuje prace na warsztacie po okresie odpoczynku tygodniowego - w jaki sposób ustali Pan długość tego okresu odpoczynku czy wreszcie wymiar czasu pracy w tym dniu ?

Podobnie pogląd z rozliczeniem dyzurów. Pracodawca ma obowiązek prawidlowo naliczać wynagrodzenie (art. 94 pkt. 5 kp). Płaca za dyżur jest także wynagrodzeniem. Nie ma problemu, gdy wymiary: czasu pracy i dyzuru kierowcy łącznie mieszczą się w granicach miesięcznego wymiaru czasu pracy. Przykładowo: miesięczny wymiar czasu pracy wynosi w danym miesiącu 168 godzin - w tym czas pracy kierowcy wyniósł w tym miesiącu 130 godzin i dodatkowo 30 godzin - czas dyzuru. Jeśli kierowca jest wynagradzany stałą stawką miesięczną i otrzyma ja za dany miesiąc w wysokości określonej w umowie - jest ok. Problem pojawia się, jeśli kierowca pracował w wymiarze miesięcznym zbliżonym do wielkości określonej normą tygodniową czasu pracy (tj. 40 godzin na dobę) lub w godzinach nadliczbowcych. Tu trzeba już bezwzględnie naliczyć wynagrodzenie za dyżur, gdyż inaczej zaniżymy wysokośc świadczeń ze stosunku pracy należnych kierowcy. Nie ma tu też mowy o żadnych ryczałtach za dyżury.

91: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-09-08 21:14)

Zaświadczenie o którym mowa NIE SŁUŻY do ewidencjonowania czasu pracy i innych zdarzeń, tylko do potwierdzania faktu nieposiadania wykresówek lub zapisów na tachografie cyfrowym i jest wystawiane NA DZIEŃ, w którym kierowca nie prowadził pojazdu z tachografem.

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej zaświadzczenia te MA BYĆ stosowane TYLKO w przypadkach w nich określonych, czyli CHOROBA, URLOP i PROWADZENIE POJAZDU WYŁĄCZONEGO z Rozp 561 lub AETR. Nie ma tutaj mowy o dyżurze, wykonywaniu innych prac. Do takich zdarzeń jest zaświadczenie o którym mowa w art 31 ustawy o czasie pracy kierowców, gdzie można wpisać jako powód nieposiadania wykresówki lub zapisów na karcie cyfrowej, dzień wolny, odbywanie odpoczynku tygodniwego lub pracę w charakterze innym niż kierowca.

Praca w przedsiebiorstwie lub dyżur, są ewidencjonowane na liscie obecności pracowników - jesli kierowca wykonuje inne prace, a fakt wykonywania innych prac w okreśonych godzinach ma obowiązek rejestrowac ręcznie i potem wykazać podczas kontroli na ewidencji czasu pracy (razem z godzinami świadczenia tej pracy).

konkretne przypadki z życia:
- kierowca wykonuje w jednym dniu przewóz drogowy i następnie pracuje na warsztacie - proszę mi podać sposób rozliczenia czasu pracy kierowcy w tej dobie bez precyzyjnego wskazania godzin "innej pracy" w zaświadczeniu, nie można też ustalić precycyjnie długości odpoczynku dziennego,

odp: czas jazdy rejestruje na tachografie (wykresówka, karta cyfrowa), inne prace w tym samy dniu kierowca rejestruje RĘCZNIE na odwrocie wykresówki (tabelka) jako INNA PRACA w odpowiednich godzinach, a na tachografie cyfrowym poprzez WPIS MANUALNY wykonywany przy kolejny włożeniu karty do tachografu.

- kierowca wykonuje prace na warsztacie po okresie odpoczynku tygodniowego - w jaki sposób ustali Pan długość tego okresu odpoczynku czy wreszcie wymiar czasu pracy w tym dniu ?

odp: na czas odpoczynku tygodniowego kieorwca otrzymuje zaświadczenie z art 31 UoCOPK z informacją data >> dzień wolny lub odpoczynek tygodniowy, a na dni kiedy pracuje już na warsztacie wystawia się kolejne zaświadczenie zgodne z art 31 UoCPK gdzie będzie zapis o wykonywaniu INNEJ PRACY. Ramy czasowe można wpisac na tych zaświadczeniach, ale równie dobrze bedzie, to wynikało z Ewidencji czasu pracy, którą pracodawca musi prowadzić i tam są podane dokładnie godziny pracy takiego pracownika.

... i wszystko bedzie w porzadku. A to, że w praktyce oznacza się najczęściej URLOP lub PROWADZENIE POJAZDU WYŁ. Z ROZP. na dni wolne, wynika z faktu, że gdy kierowcy wyjeżdżają poza granice i są kontrolowani przez zachodnich inspektorów wymaga się od nich wzoru UE. Ale przypominam, że po 29 dniach zaświadczenia te lądują w przedsiębiorstwie i tutaj będą to sprawdzali POLSCY INSPEKTORZY (ITD, PIP), zgodnie z POLSKIMI ZASADAMI i wytycznymi, które są jasno określone w art 31 Ustawy o czasie pracy kierowców. Z konkretnym paragrafem ciężko "dyskutować".

92: czarna3057 z IP: 83.4.248.* (2009-09-09 10:47)

Witam proszę o radę zostałam zatrudniona w firmie transportowej, aby rozliczać czas pracy kierowcy. kiedy poprosilam o tarczki kierowca oświadczył że on musi trzymać je 26 dni. czy tak jest faktycznie? Ile dni może je trzymać proszę o odpowiedz. dziękuję

93: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-09-10 00:32)

Kierowca do kontroli na drodze musi udostępnić inspektorowi dane z bieżacego dnia i 28 dni poprzedzających kontrolę, czyli w sumie 29 dni. Faktycznie jest taki wymóg. Trzeba jakoś rozwiązać sprawę rozliczania czasu pracy - jesli kierowca przychodzi do biura rozliczyć się z innych dokumentów, mozna w "międzyczasie" zesknować te wykresówki, lub je skserować. Najczęściej jedna, gdy kierowcy nie przyjeżdżają do biura regularnie, rozliczenie czasu pracy z tachografu jest wykonywane z opóźnieniem. Wykorzystuje się do tego wypłaty ryczałtowe za nadgodizny, dyżury i nocne, a potem po miesiącu jak już możemy przeliczyć dokładnie składniki wyrównuje się ewentualne niedopłaty na podstawie tarczek.

Wiekszość programów komputerowych do roliczania czasu pracy potrafi odczytać również kserokopię wykresówki >> kierowca m orygiały ze sobą a my możemy w biurze analizować kserokopie.

94: anna z IP: 83.4.115.* (2009-09-10 07:09)

hmm...tacho scan nie czyta kopii... Wiem, bo próbowałam.

95: ITD-PIP.pl z IP: 62.141.201.* (2009-09-10 16:09)

Czyta, tylko trzeba wiedziec (!) o "czarnej" łezce na kopii. Jak się skanuje oryginał to ten otworek jest czarny dzięki czarnej przykrywce skanera. Kserokopia ma białą "łezkę" i żeby tachoscan (czy jakikolwiek inny program) ją zobaczył trzeba zamalowac na czarno (np mazakiem).

96: Wojtek z IP: 79.185.6.* (2009-09-17 01:19)

Pragnę wrócić do mojego posta nr 90 w tym temacie i odpowiedzi na zadane tam pytania, których udzielił Pan (ITD-PIP.pl) w poście nr 91. Na wstępie muszę zaznaczyć, że nie do końca rozwiały moje wątpliwości. Każda wymiana poglądów prowadzi jednak do pewnych konkluzji. Moim zdaniem spogląda Pan na problematykę czasu pracy kierowców, zatrudnionych na podstawie umów o pracę, nieco zbyt wąsko - bardziej pod kątem problematyki sprawdzanej przez ITD. Ja patrzę na to nieco inaczej - zarówno z punktu widzenia przepisów dot. problematyki czasu pracy kierowców, jak i prawa pracy. W poście nr 90 miałem na myśli wyłącznie zaświadczenia dot. okresów nieprowadzenia pojazdów lub prowadzenia pojazdów, do których nie miały zastosowania przepisy rozp. (WE) 561/2006 lub umowy AETR z art. 31 ust. o cpk. Moim zdaniem dokument taki nie służy tylko do potwierdzania faktu nieposiadania wykresówek lub zapisów na tachografie cyfrowym. Jest to podstawowy dokument służący do sporządzania karty ewidencji czasu pracy pracownika. Przepis ten mówi wyrażnie o konieczności wskazania "okresów" takiej aktywności, tj. czasu ich trwania. Brak jest podstawy prawnej nakładającej na pracodawcę obowiązek wskazywania w karcie ewidencji czasu pracy kierowcy godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy. Tam powinien się znaleźć wyłącznie wymiar czasu pracy w poszczególych dobach, godzinach nadliczbowych, porze nocnej itp. Zgodzę się z tezą, że jeśli w damym dniu kierowca wykonywał przewóz drogowy i następnie pracował na warsztacie, pracownik powinien wskazać godziny wykonywania "innej pracy" na odwrocie wykresówki lub wydruku z tacho cyfrowego. Jeśli jednak tego nie uczyni - pracodawca powinien to moim zdaniem wskazać na zaświadczeniu z art. 31 ust. o cpk (co zresztą wiele firm robi). Problem rzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy jest bardzo ważny z punktu widzenia PIP. Celem ewidencji czasu pracy jest bowiem prawidłowe ustalenie uprawnień kierowcy do wynagrodzenia - brak rzetelnej ewidencji lub zaniżenie świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy to wykroczenia z art. 281 pkt.5 i 282 pa. 1 pkt. 1 Kp.

Nie można przejść nad tym obojetnie biorąc pod uwagę to, że PIP może na podstawie art. 89 ust. o transporcie drogowym, prowadzć kontrole czasu prowadzenia pojazdów, przerw w pracy i okresów odpoczynków na podstawie zapisów urzadzeń rejestrujących. Może również za uchybienia w tym zakresie nakładać kary w drodze decyzji administracyjnych - na takich samych zasadach jak ITD. I to niezależnie od sakcji przewidzianych przepisami prawa pracy.

Ciekawy problem zostal poruszony w poście nr 92 - rzeczywiście kierowca musi mieć ze sobą wykresówki tacho analogowego za 28 ostatnich dni pracy. Podobnie dane z tacho cyfrowego powinny być zczytywane okresowo (chyba raz na 3 miesiące). Powstaje więc problem prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia kierowcy za przepracowany miesiąc. Pracownik powinien otrzymać, w terminie określonym w art. 85 par. 2 Kp, prawidłowo naliczone wynagrodzenie - w tym precyzyjnie ustalone wynagrodzenie za godziny nadliczbowe z przekroczenia dobowej normy czasu pracy i pracę w porze nocnej. Nie zastapią tego do końca na pewno ryczałty za nadgodziny czy porę nocną, choć ich wypłata stanowi pewne rozwiazanie problemu. O ryczałtach za dyzury lepiej nie wspominać - czegoś takiego przepisy nie przewidują. Ustawodawca nie dopuścił możliwości ustalenia uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem. Tak więc w przypadku ustalania wymiaru czasu pracy kierowcy na podstawie wykresówek tacho analogowego pracodawca musi zadbać o bieżące rozliczanie wykresówek. W przypadku zapisów tacho cyfrowego, przekazywanych cyklicznie raz na jakiś czas, mozliwe wydaje się ustalenie uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem. Chodziłoby jednak wyłącznie o składniki naliczane na podstawie ww. danych. Brak jest w tym zakresie regulacji prawnych, ale taka sytuacja przypomina sposób naliczania wynagrodzeń prowizyjnych, których wysokość uzależniono od kwot faktycznie opłaconych przez kontrahentów.

Jestem inspektorem pracy zajmującym się już od kilku lat problematyką transportu drogowego, niezależnie od szeroko pojętej problematyki czasu pracy i wynagrodzeń. Będę wdzięczny za Państwa sygnaly dot. niejasności lub wątpliwości w stosowaniu przepisów dot. czasu pracy kierowców.

97: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-09-21 18:38)

Przyznam, że trochę nie rozumiem - na pytania, które zostały postawione w poście nr 90 odpowiedziałem wystarczająco. Na sprawe patrzę bardziej z punktu widzenia praktyki próbując łączyć wymogi jasno postawione w przepisach, zakres działań kontrolnych ITD i PIP. Czy zaświadczenie jest dokumentem potwierdzającym aktywność kierowcy - tak jest takim dokumentem - jesli ktoś tam wpisze oprócz daty, również godziny początku końca danej aktywności wyraźnie określa te ramy czasowe, ale zacytuję tutaj przepis na którym bazujemy, czyli art 31 UoCPK:

Art. 31.
1. Kierowca wykonujący przewóz drogowy, który w OKREŚLONYCH DNIACH nie prowadził
pojazdu (...)
2a. W przypadku, gdy kierowca przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu
choroby, na urlopie wypoczynkowym lub gdy prowadził inny pojazd wyłączony
z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006, podmiot wykonujący
przewóz drogowy wystawia zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1
na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu, (...)

przepis ten odnosi się czasookresu "DNI". W przypadku zwolnienia lekarskiego, urlopu i prowadzenia pojazdu wyłączonego z rozporządzenia poruszamy się po okresach określonych dniami a nie godzinami - przesadą byłoby wystawianie na jeden dzień 3 zaświadczeń w których 4 godziny będa określone jako prowadzenie pojazdu wyłączonego z rozporządzenia 561, 3 godziny bedą jako czas wolny, a 1 godzina bedzie jako godzina urlopu wypoczynkowego. Pewnie literalnie patrząc na ten formularz jako "kartę aktywności kierowcy" mozna tak to zrobić, ale w praktyce jest to jakies nieporozumienie. Sa inne dokumenty bardziej do tego przystosowane (wykresówki, karta cyfrowa, lista obecności, karta drogowa - dla małych pojazdów).

Art 25 UoCPK okresla forme prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy i z tych dokumentów tam opisanych tam mozna jasno i wyraźnie okreslić rozkład czasu pracy (czyli godziny od / do ) świadczenia pracy i prawo kierowcy do wynagrodzenia (za nadg, dyżury, nocne i wszystko inne). Zaświadczenia zawierają się w grupie " inne dokumenty" obok wykresówek i danych z tachografu, więc traktowałbym je równorzednie i chyba raczej wypadałby podejść logicznie do sprawy - jesli ktoś wystawi zaswiadczenie na DZIEŃ i jednoczesnie na liście obecności sa podpisy pracownika o swiadczeniu pracy od 8:00 do 16-stej, to nie traktujemy tego dnia jako 24 godziny pracy, tylko logicznie wiążemy całość - zaswiadczenie jest zaświadczeniem na dany dzień roboczy, a wymiar pracy wynika z bardziej szczegółowych dokumentów (lista obecności).

Myslę, że najważniejsze jest własnie to, żeby na końcu kierowca-pracownik otrzymał wszystkie składniki wynagrodzenia jakie mu sie faktycznie należą, ale uzasadnianie np. prawa kierowcy do wynagrodzenia za 8h pracy i 16 nadgodzin za to, że na zaświadczeniu będzie informacja, że w dniu 16 wrzesnia 2009 kierowca nie posiada wykresówk, bo prowadził pojazd wyłączony z rozp. 561 i uznanie, że prowadził on ten pojazd przez 24h jest daleko idącym nadużyciem, jesli jednocześnie kierowca sam okresla na liście obecności, ze pracował od 8:00 do 16:00.

Podtrzymam jednak swoje stanowisko, że zaswiadczenie jest raczej na DZIEŃ, niż na godziny, ale jak pokazuje wpis Pana Wojtka - Inspektora, trzeba uwazać co się zaświadcza, bo mozna sobie narobic kłopotów. Moje stanowisko potwierdza wytyczna nr 5 Komisji europejskiej która okresla warunki stosowania ww. zaswiadczenia i zawiera informację: "Należy zauważyć, że stosowanie formularza nie zastępuje obowiązku rejestrowania działalności, jak określono w art. 6 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 15 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85."

a wymienione art 6 ust 5 Rozp 561:
5. Kierowca zapisuje jako inną pracę cały czas określony
w art. 4 pkt e), a także cały czas spędzony na prowadzeniu
pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego
zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia oraz zapisuje
wszelkie okresy gotowości określone w art. 15 ust. 3
lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 od ostatniego
dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku. Zapisu tego
dokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przy
użyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do urządzenia
rejestrującego.

a art 15 Rozp 3821/85:
Jeżeli w wyniku oddalenia się od pojazdu kierowca nie jest w
stanie używać urządzenia rejestrującego zainstalowanego w
pojeździe, to okresy wymienione poniżej w ust. 3 tiret drugie
lit. b), c) i d) są nanoszone na wykresówkę ręcznie, automatycznie
lub w inny sposób, czytelnie i bez zabrudzenia
wykresówki.

Czyli zaświadczenie jest na DZIEŃ w którym kierowca nie prowadził pojazdu, a rejestrowanie szczegółowe aktywności ma byc wykonane niezależnie własnie na potrzeby dokłądnego rozliczenia czasu pracy takiego kierowcy.

Jesli mam zgłosić ciekawy problem, to mam pytanie do Pana Wojtka o pomysł na prawidłowe zaświadczenie wolnego weekendu dla kierowcy, który ma wyjechac za granicę - jakie zaswiadczenie mu wystawić ? - mam na to swoje rozwiązanie praktyczne, ale ciekaw jestem opinii innego specjalisty.

Pozdrawiam

Mariusz Hendzel
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

98: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-09-21 19:00)

A co do rozliczania składników wynagradzania z opóźnieniem - problem niestety nie jest marginalny. Wiekszość firm ma kłopoty ze ściagnięciem danych (wykresówki, dane cyfrowe) do 10 dnia kolejnego miesiąca, żeby mozna je było rozliczyć.

W komentarzu Pana Wojtka znajdujemy " mozliwe wydaje się ustalenie uprawnień pracownika do pewnych składników wynagrodzenia z opóźnieniem". Zatem jesli naliczenie rzeczywistego czasu pracy, dyspozycyjności, pracy w godiznach nocnych jest mozliwe dopiero po faktycznym rozliczeniu czasu pracy z tachografu to te składniki moglibyśmy wypłacać z opóźnieniem ?

To co wiemy na pewno to wynagrodzenie podstawowe (ewentualnie urlopowe, chorobowe), ale składniki nadgodzinowe, nocne, dyżur, bedą znane dopiero za miesiąc, jak kierowca odda wykresówki lub wróci z trasy i odczyta kartę cyrrową. Zatem w wypłacie np. 10 kwietnia, wypłacamy wynagrodzenie podstawowe za marzec i "spóźnione" dodatki za luty ?

A co do ryczałtów - to przepisy nic nie mówia o ryczałtach za nocne i dyzur - co nie oznacza, że jest to zabronione. Czy nazwiemy sobie to rycząłtem czy zaliczkowym wypłaceniem dodatków i późniejszym ich wyrównaniem, to wg mnie wazne jest że kierowca otrzyma nalezne mu wynagrodzenie, a jesli ustawodawca (czyto PL czy UE) zapomniał o praktyce w ustalaniu terminów wymagalności wynagrodzeń to powininen to jak najszybciej naprawić, a inspektorzy powinny wykazywac zrozumienie dla takich sytuacji. Pracodawcy nie mają żadnych mozliwości w tej chwili aby spełnić ustawowe wymagania - kto w takim razie jest winny w tej sytuacji ?

Starjmy się zatem praktycznie tutaj rozwiązywać problemy i mam nadzieję, że z Panem Wojtkiem wypracujemy wspólnie jakieś stanowisko akceptowalne przez PIP oraz wykonalne w praktyce przez przedsiębiorstwa transportowe.

99: Ania z IP: 84.10.66.* (2009-10-11 21:10)

Bardzo proszę o pomoc, w jaki sposób rozliczać czas pracy kierowcy na budowie. Kierowcy ci jeżdżą praktycznie ok. 4 godz. resztę czasu spędzają jedynie w samochodzie.

100: ITD-PIP.pl z IP: 195.206.115.* (2009-10-12 13:25)

A co dokładnie robią ci kierowcy jak już siedza w tym samochodzie ? jak dokładnie wygląd aich praca (dojazd 2h, 4h siedzą i potem powrót 2h) ? czy może jeszcze inaczej ?

Proponuję to sobie potraktowac tak jak pracownik biurowy - przez pierwsze 4h pracuje aktywnie - wysyła maila, oferty, a potem nie ma dla niego zajęć - czeka na klienta lub inne dyspozycje - pytanie czy pracownik, który jest na stanowisku pracy od 8:00 do 16:00, ale aktywnie pracuje tylko przez 4h ma zaliczone 4h pracy czy 8h ? wiekszość powie 8h, bo przecież jest w pracy.

tak samo z kierowca, gdyby po tych 4h poszli do domu, to ok, ale skoro są na stanowisku pracy no to sa w pracy.